Jeigu moteris nėštumo metu geria alkoholį, tai
gali pakenkti dar negimusiam kūdikiui.
Kai mama geria alkoholį,
alkoholis patenka į jos kraują.
Iš mamos kraujo
alkoholis patenka kūdikiui.
Kiek mama išgeria, tiek alkoholio pasiekia ir kūdikį.
Dėl to kūdikiui gali atsirasti Vaisiaus alkoholio spektro sutrikimas (angliškai – FASD).
Tai reiškia, kad kūdikis nukentėjo nuo alkoholio,
kai dar augo mamos pilve.
Ką reiškia „vaisiaus“?
Vaisiu vadinamas kūdikis, kuris dar auga mamos pilve.
Ką reiškia “alkoholio”?
Kai nėštumo metu mama geria alkoholį,
alkoholis patenka ir kūdikiui, kuris auga mamos pilve.
Ką reiškia „spektro“?
Spektras reiškia, kad kiekvienas vaikas gali būti skirtingai paveiktas.
Tai reiškia:
- vieniems vaikams FASD yra sunkus,
- kitiems vaikams FASD yra lengvesnis.
Ką reiškia “sutrikimas”?
Sutrikimas reiškia, kad kažkas organizme neveikia taip, kaip turėtų.
Tai reiškia, kad alkoholis galėjo paveikti:
- vaiko augimą,
- vaiko mokimąsi,
- vaiko elgesį.
Sutrikimą nustato gydytojai. Gydytojai:
- kalbasi su žmogumi,
- klausia apie jo vaikystę,
- daro paprastus testus.
Labai svarbu tai sužinoti kuo anksčiau. Tada galima labiau padėti.
Dažniausiai žmogus su FASD atrodo taip pat kaip visi žmonės.
Kai kurie žmonės su FASD gali turėti mažesnę galvą, siaurą viršutinę lūpą arba būti smulkesni.
Žmonėms su FASD dažnai sunku:
- mokytis – suprasti ir prisiminti, ką sako mokytojas.
- planuoti dieną – žinoti, ką daryti dabar, o ką vėliau.
- laikytis taisyklių – pavyzdžiui, laukti savo eilės, ar nekalbėti pamokų metu.
- suprasti kitus žmones – pavyzdžiui, suprasti, kada kiti juokauja arba kodėl kitas žmogus liūdnas.
- būti ramiems – pavyzdžiui, gali nuolat keltis, vaikščioti ar liesti daiktus,
- valdyti emocijas – pavyzdžiui, gali greitai supykti, kai kas nors nepavyksta.
Taip elgiamasi ne tyčia.
Taip nutinka todėl, kad FASD paveikia smegenis.
Padeda:
- aiški kasdienė tvarka– pavyzdžiui, kai kiekvieną dieną viskas vyksta tuo pačiu metu.
- pagalba planuojant– pavyzdžiui, kai kas nors pasako, ką daryti dabar, o ką – vėliau.
- pagalba mokantis– pavyzdžiui, kai užduotys paaiškinamos lėtai ir kelis kartus.
Taip pat padeda, kai aplinkiniai supranta:
- kad žmogus dažniausiai taip elgiasi ne tyčia,
- kad jam reikia, jog būtų aiškinama ramiai ir neskubant,
- kad jam reikia daugiau pagalbos kasdieniuose dalykuose.
Žmonės su FASD gali daug išmokti ir daug pasiekti.
Jiems tiesiog reikia pagalbos, nes kai kurias užduotis jie atlieka kitaip.
Jeigu galvoji, kad Tu, ar Tavo vaikas gali turėti FASD, reiktų kreipti į šeimos gydytoją, kad jis duotų siuntimą pas specialistą.
Nėštumo metu negalima gerti alkoholio.
Net labai mažas alkoholio kiekis gali pakenkti kūdikiui.
Todėl nėštumo metu alkoholio negalima gerti visai.
Alkoholis kenkia kūdikiui per visą nėštumą.
Taip, FASD diena minima rugsėjo 9 dieną.
